Saturday 1 February 2014

Mulanya sebuah perjalanan...

Tahun baru 2014 menjengah jua...setelah empat minggu memulakan kembali rutin harian yang ditinggalkan hampir sebulan yang lalu...baru hari ini nak update blog mas...

Yup...rutin yang menimbulkan pelbagai rasa di tasik hati. Gembira...sedih...geram...penat...sayu..dan macam2 lagi. Membaur menjadi kenangan terindah dalam hidup. Jujurnya tahun 2013 meninggalkan jutaan kenangan buat mas. Bertemu rakan baru...menjalinkan semula ukhwah persahabatan...tak ketinggalan juga talian persahabatan yang terputus di tengah jalan turut mewarnai laman hati.

Memulakan semula sesi persekolahan baru membuatkan mas rasa excited sangat2 nak jumpa anak2 mas di SKTP. Sangat membanggakan apabila ada diantara anak2 mas yang sudah pandai membaca. Syukur alhamdulillah ternyata mereka masih tidak lupa untuk terus membaca di rumah sewaktu cuti. Sampai guru besar pun turut uji dia...nak tahu betul atau tidak apa yang mas laporkan kepadanya...dan ternyata guru besar berpuas hati dengan perkembangan itu..alhamdulillah... :)

Yerr...dalam suka tentu juga bersulam dengan duka...kehilangan kawan sebenarnya sangat menyedihkan..apatah lagi bila kita hilang kawan yang selalu berkongsi cerita. Sedih tu memang tak terkata tetapi apa yang menyedihkan lagi ikatan itu terputus kerana salah faham yang tak tau dari mana timbulnya..

Mas bukanlah orang berdendam...tak rasa marah pun..tetapi lebih pada rasa terkilan yang bertapa dalam diri...hanya kerana salah faham...tapi entah lah jika ianya boleh dikategorikan sebagai salah faham atau tidak..jujurnya mas sangat terasa hati bila dituduh sebagai seorang yang suka mencemarkan nama orang lain. Sedih tak terucap rasanya bila dicop sebegitu. Lebih menyedihkan lagi bila ianya berlaku pada hari raya pertama tahun lepas...yer..dah lama kan perkara tu berlaku..tapi setiap patah perkataan yang tertulis di dalam mesej tu masih terlayar di ruang pandangan biarpun mesej tu dah lama mas buang. Bagaikan duri yang tertanam dalam daging...sakitnya sukar untuk diubati. Rupa2nya sangat sakit bila kita terlalu menjaga hati dan perasaan orang lain sedangkan hati kita terbiar tanpa jagaan rapi daripada orang yang kita beria2 jagakan hatinya. Mas tak suka putuskan ikatan persahabatan yang telah terbina. Akhirnya keputusan telah diambil..biarlah mas mengalah walaupun hakikatnya bukan mas yang bersalah. Mungkin dengan menyepikan diri boleh mengubat rasa hati. Kadang kala berdiam diri itu lebih baik daripada bercakap. Mas teringin nak ajar hati mas supaya jadi lebih bernekad tapi kenapa tak mau yer..cepat jer nak menangis dan terasa hati. Entah2 sebab faktor usia tak? Haishh...macam gerun la pulak...rasa macam dah tua beno pulak..hmmm!

Ok laa..taknak sedih2 lagi...now nak happy2 jer...mungkin dengan menghepikan diri (err...ada ke ayat macam nih??) boleh buat mas lupa pada benda2 sedih kan? Anyway...baru2 nikan..sesuatu yang tidak terjangka jadi pulak..alah dlm minggu ni juga jadinya..mas di anugerahkan dengan anugerah khas guru linus (yeayyyyy!!!). Tak sangka..rezeki di awal tahun..terharu pun ada...tak sangka (berapa kali tak sangka laaa...)sungguh semua penat lelah tahun lepas dihargai..terima kasih la pada semua yang terlibat..tak pernah terdetik pun dalam hati nak terima apa2 anugerah. Niat dihati cuma nak kongsi jer ngan rakan2 seperjuangan..nak menjadi orang yang memberikan manfaat kepada orang lain... syukur alhamdulillah..nikmat dariNya. Terima kasih ya Allah...biarpun hambamu sentiasa alpa dalam mengingatiMu..tapi Engkau tidak pernah menjauhkan aku daripada gapaian rahmatMu ya Allah....mudah2an setiap apa jua yang aku lakukan mendapat keredhaan dariMu...aaminn!

Banyak lagi nak tulis tapi dah tak larat nak taip..nak sambung buat kerja lain pulak..ok laa..nnt kita jumpa lagi yer my dear bloggy...muahh...muahh!

No comments:

Post a Comment