Thursday 22 December 2011

Story Of The Day ( 20 )

   Tak tahu bagaimana nak memulakan cerita . Serabut kepala otak aku dalam minggu nih,, macam - macam yang terjadi . Dan secara tak langsung menjadikan aku salah seorang manusia yang was - was baik pada diri sendiri dan juga orang - orang yang berada di sekeliling ku .

   Minggu ini aku bertugas di sekolah bersama - sama dengan seorang cikgu yang lebih ku kenali sebagai kak Yati. Takde  apa yang menyeronokkan pun masa bertugas nih. Kononnya niat dihati hendak mengemas kelas la ,, buat minit mesyuarat la ,, update fail dan segala macam benda ,, tapi semuanya entah ke mana hilangnya . Lepas tu bila pikir balik kalau aku kemas kelas sekarang esok lusa jadi balik macam tu ,, serupa macam tak kemas juga ,, jadi aku ambik keputusan untuk kemas kelas tu selepas mesyuarat guru pada 2hb Januari ni nanti ,, abih cerita tak yah nak serabutkan kepala sampai dua kali kena cuci kelas .

   Setiap hari kerja aku hanya melayari internet ,, balik - balik bukak fb kesayangan aku tu la ,, apa lagi . Itu je la kerja aku ,, tak tahu la nak kata apa tapi sebenarnya aku dah berada dalam tahap kebosananan yang teramat sangat . Bukan bosan sebab kena pergi ke sekolah kesayangan aku tu ,, takkk!!! tapi bosan kerana aku akan tinggal setahun lagi di rumah sewa yang sama . Melalui rutin harian yang sama seperti tahun - tahun sebelumnya .

   Memang niat di hati hendak pindah tu lama tersemat dalam sanubari aku .... tapi masalahnya aku sendiri tak sampai hati nak tinggalkan mak angkat aku yang dah banyak tolong aku semasa aku mula - mula bergelar sebagai guru . Aku tak sampai hati kerana dia tinggal seorang dan dah tua ,, tapi dalam masa yang sama aku memendam rasa apabila ada barang - barang aku di usik ...masalahnya aku tak suka orang ambik sesuatu tanpa keizinan aku , nak - nak pulak bila aku takde  kat rumah tu .

   Dalam kepala aku ni ada impian yang aku akan memiliki sebuah rumah , biarpun hanya rumah sewa yang boleh aku hias seadanya mengikut cita rasa aku ,, ada dapur aku sendiri dan macam - macam lagi yang aku bayangkan . Tapi mak aku sendiri tak bagi pindah dari situ tanpa sebarang sebab. Mak lebih senang kalau aku tinggal ngan mak angkat aku tu sebab katanya ada orang tua yang boleh pantau aku dari dekat . Habis apa lagi aku nak kata ? kalau melawan karang kena cop anak derhaka pulak!

   Adoaiii ,, korang bayangkan ekk,, ada sekali aku potong rambut baru - baru ni dengan si nurul kat seri iskandar ,, masa tu belum lagi cuti sekolah . Hari ni aku potong rambut ,, esoknya aku balik ke ipoh ,,belum sempat aku buka tudung , mak aku bukak cerita kata malam tadi dia mimpi sikat rambut orang , pastu rambut tu lebat sangat macam rambut aku tak lama lepas tu rambut tu lerai macam kena potong . Aku tepuk dahi aku , mak aku ni macam ada sixth sense la pulak ,, macam tau - tau jer aku potong rambut tak bagitau kat dia .. korang tengok sendiri macam mana aku nak buat sesuatu keputusan tanpa mintak kebenaran dari mak ,, banyak benor petanda yang mak dapat kalau pasal aku .. huhu! Selagi aku tak kawin selagi tu la aku tak boleh duduk sendiri macam yang aku impikan, ,, haaaihhh!!!

   Dalam masa yang sama jugak ,, aku buntu bila pikirkan soal hati dan perasaan . Entahlah ,, kengkadang aku terpikir betul ke jalan yang aku pilih , betul ker ini yang aku hendakkan . Kalau korang tengok fb aku ngan dia ,, korang mesti akan kata aku dan dia dah jadi kapel .. takde maknanya ,, sampai dua orang sahabat aku pun menyangkakan benda yang sama . Nasib baik depa tak kecik hati kat aku ,, mau taknya aku yang tak tau ape2 pun terkejut bila nurul tanya bila aku kapel ngan dia .. kecik hati kalau aku tak cerita kat dia ngan maj .. aku cuma boleh cakap demi Allah  kalau aku dah jadi ngan dia,, koranglahh orang pertama yang akan tau ..

   Kalau korang la kann ,, apa yang korang pikir bila somebody nak kenalkan kome ngan any member of his family?? mesti korang pikir ada something kan? aku pun pikir camtu ,, but at the end i was dissappointed bila dia kata saja ja ,, can you imagine how i felt at that time?? aku terus jadi blurr and just jawab,, ooo, saja ja ,, ok! pastu terus aku offline .. tapi aku tetap bersyukur sebab ada dua sahabat yang menyayangi aku dan mahu terus melindungi aku daripada terluka ,, thanks maj ,, thanks nurul!! i was lucky to have them as my friends ,, (^_^)

   Makin lama makin aku lemas ,, lemas sebab penat hidup dalam teka - teki ,, teka - teki yang aku tak jumpa jawapannya .. Semakin aku mencari jawapannya ,, semakin aku keliru dengan kehendak dan kemahuan aku sendiri . Mungkinkah jawapan yang kucari takkan ku temui ,, kalau sebelum ni aku penuh dengan bunga - bunga di hati ,, tapi sekarang hanya kekeliruan dan awan - awan kekecewaan yang memenuhi segenap ruang hati ,, tapi macam mana pun kehidupan perlu diteruskan betul tak,, takper masliza ,, takper!! chaayookkk!! chayookkk!! (^_^)

No comments:

Post a Comment