Friday 20 April 2012

Kegembiraan Dalam Keletihan.....

   Aduhaiii,,,,keletihan yang teramat sangat rasanya dalam bulan ini. Terlalu banyak aktiviti di sekolah yang memerlukan pemerhatian dari kami cikgu - cikgu sekolah. Kadangkala rasa macam tiada life lain selain dari kerja,,kerja ,,kerja.. Tapi apakan daya , itu adalah jalan yang telah mas pilih , jalan yang tersemat kukuh didada.. Masa nilah mas teringatkan iklan NKRA Pendidikan kat tv,,"your oath of service is to serve the children".. Yes,,,i've been chosing to serve the children of my nation..so i have to deal with it...


   Letih memang tak terkata,,tapi keletihan itu diubati dengan kejayaan anak murid yang tersayang membuatkan setiap penat lelah itu terlalu berharga buat diri mas sendiri . Baru - baru ni pasukan bola jaring menang tempat kedua dalam pertandingan antara zon.Walaupun tak dapat mewakili zon untuk pemilihan daerah (sebab hanya johan sahaja yang pergi ) tapi ada 3 pemain sekolah mas yang dipilih untuk join johan..kira ok la tu sebab ada wakil dari sekolah. Memang tak sangka sepanjang lima tahun berkhidmat kat SKTP ni,,inilah kali pertama pasukan kami merangkul naib johan zon..sebelum ni masuk semi final pun tak pernah. Pergi lawan untuk wakil daerah Perak Tengah , pasukan yang dibentuk masa zon tadi menang jadi johan,,sekarang tengah ligat untuk berlatih pergi negeri pula...Alhamdulillah rezeki budak - budak tu..Jadi ini memanglah antara kepenatan yang berbaloi sekali.


   Tanggal 17/4/2012...kami yang terlibat dengan Karnival Bahasa Inggeris , dikejutkan juga dengan kemenangan yang tidak dijangka oleh peserta Story Telling kami. Dapat johan dan akan bertanding untuk wakil daerah esok di Sk Dato Sagor..Dalam budak tu marah - marah malu sebab dia sorang jer yang pakai kostum pun boleh menang juga..bila diingatkan gelagatnya, mas tergelak sebab masa makeup kan dia,,beria - ria dia bersungut sebab taknak makeup tebal malu katanya,,hehe!! Action Song pula tahun ni dapat johan juga. Mujur ada Cikgu Rohaya yang terrer bab- bab menari nih..Mas pula pegang bahagian makeup la apa lagi,,itu kepakaran yang mas ada dan membantu selagi termampu dengan cikgu- cikgu yang lain .Terasa kembang setaman bila diumumkan sebagai johan . Esok kami akan bertanding untuk wakil Perak Tengah,,doakan kami yer semoga urusan berjalan dengan lancar.Mudah-mudahan kami berjaya menjadi wakil daerah.


   Apapun yang berlaku, yang terjadi rasanya setakat ini tidak pernah lagi membuatkan mas berasa tawar hati untuk terus berkhidmat sebagai guru.Mas lebih rasa bangga bila mengenangkan mas menyambung warisan daripada cikgu - cikgu yang pernah mengajar mas ketika masih dibangku sekolah..Sir Baharuddin ( SK SUNGKAI ) yang garang tapi baik hati,,Cikgu Fauziah yang manis tersenyum ,, Cikgu Sharifah Mariam yang petah berbunga-bunga bahasanya, Cikgu Aini Ruslin yang pemurah ( banyak bagi hadiah wooo,,) dan ramai lagi cikgu - cikgu sekolah rendah dan menengah yang pernah mengajar mas.Mungkin kerana mereka jugalah yang mendorong mas untuk terus berada di bidang pendidikan.Menyesal???InsyaAllah takkan pernah menyesal menjadi seorang guru....(^_^)    

No comments:

Post a Comment