Tuesday 10 April 2012

Kejutan Di Pagi Hari..

Hari ini memang kejutan yang boleh dikategorikan agak besar jugalah buat kami guru - guru di sekolah mas.Hehe,,mana tidaknya...pagi - pagi lagi kami dapat berita yang ada wakil JPN nak datang pada pukul 9 pagi untuk pantau perjalanan peperiksaan khas LINUS di sekolah kami.Macam nak putus nafas mas bila dapat berita tu sebaik sahaja turun dari kereta.Gabra punya pasal.Maunya tak gabra,mas pun ada terlibat dengan budak tahun 3. Ada tiga budak yang menumpang dikelas mas untuk program pemulihan.

Sampai sahaja di bilik guru, mas terus letak bag dan menuju ke kelas tahun 3. Rupanya kak Salina PK HEM kami dah suruh budak - budak tu start susun kelas macam peperiksaan biasa .Sementara tunggu "orang" tu datang sempat lagi mas dengan kak Salina kasi latihan membina ayat berdasarkan gambar kepada bebudak tu. Mas tolong setakat yang boleh sahaja. Yang selebihnya banyak kak Salina yang uruskan sebab Kak Salina yang mengajar matapelajaran Bahasa Melayu untuk tahun 3 itu . Rupanya "orang " tu datang untuk pantau perjalanan LINUS sahaja. Bukan hendak periksa fail segala bagai...lega hati kami.Tapi kalau dia nak check jugak segala fail yang berkaitan , rasanya InsyaAllah tidak ada masalah kot. Kata rakan sekerja mas, kalau dia marah sebab tak puas hati pun, kita dengarkan sahaja...:)

Bila dia sudah berpuas hati dengan segala prosedur yang kami lakukan , dia pun balik . Baru nak lega hati , perut , limpa semua..tup..tup..PPD pulak datang atas tujuan yang sama. Adeiiii!!!Nasib baik takde apa - apa yang berlaku , cuak jugak mas tadi.Cepat betul naik darah gemuruh... huhh!!tak suka betul perasaan takut macam ini...rasa macam buat salah besar sangat...padahal takde apa - apa pun.

Minggu ini, minggu mas bertugas dan hari ini merupakan hari kedua mas bertugas selepas dua bulan tidak bertugas. Teringatkan peristiwa semalam didalam bilik guru , rasa macam lawak la pulak...selepas waktu rehat lebih kurang dalam pukul 11:30 macam tu , kami yang berada dalam bilik guru dikejutkan oleh suara Cikgu Rohaya yang agak cemas minta tolong daripada kami untuk bantu mengeluarkan kertas yang disumbat oleh Fathi ( murid tahun 2 ) dalam telinganya sendiri. Masa Rohaya mula masuk bilik guru tu , mas ingatkan kot - kot la kepala budak berdarah ke apa ke,, rupa- rupanya sumbat kertas kat dalam telinga. 

Sumbat pulak tu, bukan satu tapi dua - dua telinga disumbatnya dengan kertas yang digumpal kecil - kecil. Memang takde kerja kut budak nih...cikgu ada dalam kelas pun boleh buat perangai macam tu..ish...ish...Mujur juga mas teringat kat dalam kotak First Aid tu ada penyepit besi yang halus hujungnya.Terus mas ambik dan bagi pada kak Hazlina salah seorang guru kami dan juga merangkap nurse sekolah merangkap juga bini MA hospital Changkat Melintang...hehehe!!Sebab kak Hazlina seorang yang sangat bertenang , maka dia adalah orang yang paling sesuai untuk mengeluarkan kertas tersebut. Nak suruh mas buat?...Hmm..alamatnya tak keluar la kertas tu sampai bila- bila sebab mas akan bebel dulu sampai puas kat telinga Fathi tu...hehehe!! Selesai jer bab keluar mengeluarkan kertas itu...kami suruh dia balik kekelas manakala kami yang kat dalam bilik guru tu gelak bagai nak rak mengenang betapa gabranya kami tadi. Hmmm...macam - macam bebudak nih, yang disuruh buat tak nak buat , tapi yang tak disuruh tu jugak yang mereka nak buat...alahai!!

Kalau semalam kak Hazlina jadi nurse, hari ni turn mas pulak jadi nurse tak bertauliah kat sekolah. Waktu rehat kena bagi anak - anak muridku makan vitamin C yang dibekalkan ke sekolah. Jenuh la mas memanggil anak - anakku itu semata - mata nak bagi makan vitamin. Bayangkan 140++ murid nak dibagi makan vitamin.Tak ke mangko teman nak menunggu dema makan. Tapi apapun rasa gundah tu lenyap juga bila tengok mereka ambil vitamin dari tangan mas dan ucapkan terima kasih siap dengan sengihan nakal. Anehkan?Hanya dengan perbuatan itu sahaja dah boleh menyejukkan hati mas yang mula - mula nak marah sebab ada yang buat tak tau je bila cikgu kata "ambik vitamin ni makan cepat!"...Agaknya bila dah jadi pendidik ni , memang hati cepat lembutkan?ke sebab dah berumur pun yer?...hehehe!!Entah la, malas nak cari jawapannya...yang penting hati mau gembira sentiasa.(^_^)

Kejap lagi ada mesyuarat di bilik guru dan budak - budak nih kena balik pukul 1:00. Jadi setakat ini sahajalah buat hari ini. Lain kali mas update lagi yer..(^_^)
Assalamualaikum.........  

No comments:

Post a Comment