Monday 10 October 2011

My Real Life ( Part 2 ),,,

So,,kita sambung balik cerita yang tertunda yerr,,selepas habis SPM, aku meneruskan pengajian di Methodist High School ,Ipoh.Ambik STPM.Habis jer STPM,,dapat la pulak masuk OUM.Tapi PJJ punya course.4 tahun di OUM,sambil kerja sambil belajar. 
Semasa belajar tu,,aku usaha nihh,,cari kerja supaya tak payah lagi dah mintak duit belanja atau duit beli buku dari abah. Segan wooo nak minta duit lagi daripada mak dan abah.Sebab time tu umur dah masuk 20 tahun ,,so dah selayaknya aku cari duit aku sendiri. Lagipun adik - adik aku ramai lagi yang sekolah ada 8 orang  kat bawah aku yang perlu ditanggung oleh abah.Macam - macam kerja aku buat,,jadi promoter bahan pendidikan bahasa inggeris yang paling aku tak lupa. Ala yang macam orang promote barang kat shopping kompleks yang tarik - tarik orang suruh dengor tu.Yang tak tahannya,aku heret sekali adik aku yang nombor dua,,kak ngah dan seorang kawan aku yang sama kelas dengan aku kat OUM jadi promoter tu.Dari pukul 10 pagi sampai pukul 10 malam dok melangut kat Greentown Mall tu cari customer. Masa tu la aku tau rupanya dalam bidang marketing banyak yang kelentong daripada yang betulnya,kebetulan pulak masa tu aku sedang belajar subjek marketing kat OUM untuk semester keberapa aku pun tak ingat. 

Kemudian , aku berenti dari buat marketing tu. Kiranya dalam tahun 2004,,aku terlibat la pulak dalam bidang pendidikan . Masa tu aku still lagi sedang belajar kat OUM. Dan aku ingatkan diri sendiri,,tak dapat jadi cikgu sekolah,,cikgu tadika pun jadi laa. Tapi tak sangka pulak ,,agaknya memang aku dilahirkan untuk menjadi seorang pendidik kot,,kena dengan jiwa la pulak kerja nih,,seronok bila dikelilingi oleh anak -anak yang sangat comel - comel belaka. Tak tau la nak cakap gembiranya macam mana,,lupa la pulak nak cakap kat tadika tu yer,,kat Ipoh la,,nama tadika tu ,,TADIKA & TASKA AL - HUDA, Ipoh.Dekat situ kami diajar oleh owner tadika segala - galanya..Daripada meningkatkan kesabaran sampailah berkasih sayang sesama manusia. Bunyi macam entah apa - apa je kan??. Tapi itulah hakikat yang sebenarnya,,banyak benda yang membuka mata aku untuk melihat alam ciptaan tuhan ni seluas - luasnya dan membawa perspektif aku tentang kehidupan lain daripada apa yang aku tengok sebelum nih..

Kemudian,,kegembiraan itu berakhir bila aku ditawarkan menjadi guru sandaran tidak terlatih(GSTT) oleh JPN setelah lulus temuduga untuk GSTT tu,,aku dihantar ke SK TOK PELITA , Kampung Gajah dan melapor diri pada 3 Mei 2007.Masa nih aku dah tamat belajar dah, Mac 2006 aku dah konvo dah.Seronok, excited,nervous semuanya bercampur baur dalam kepala otak aku nihh,,ye la nak menempuh environment yang baru kan!!.

So ,dari situlah bermulanya hidup aku sebagai seorang pendidik dalam erti kata yang sebenarnya yang dilantik oleh kementerian. Hujung tahun 2007 ,,aku dihantar ke maktab INSTITIUT PERGURUAN DARULAMAN , KEDAH untuk ambil diploma perguruan bersama - sama dengan 74 orang lagi guru pemulihan yang sama seperti aku. Di sinilah aku berkenalan dengan rakan - rakan sealiran  dari pelbagai daerah. Tapi rakan yang paling rapat dan akrab dengan aku sampai sekarang ada 2 orang. Aku sayang sangat dengan depa nih..Inilah sahabat aku dunia dan akhirat,,tak salah rasanya aku meletakkan mereka sebagai sahabat aku kerana mereka lebih mengenali aku lebih dari aku sendiri mengenali diri aku.  Untuk sahabat aku NURULHIDAYAH BT.A.RAHMAN dan NOR MAJDIAH BT.KASSIM,,terima kasih kerana sudi menjadi sahabat aku.Kawan - kawan yang lain ,,jangan terasa yer,,kalian juga tetap aku kenang sampai bila - bila,,takkan terputus silaturrahim kita,,selagi kita menjaganya,,:))


to be continued...

No comments:

Post a Comment