Monday 7 November 2011

Story Of The Day ( 10 )

  Waktu aku menulis post ni,aku baru jer lepas habis buat kerja - kerja rumah. Hari ni mak ngan abah bercuti dari berniaga pasal keletihan. Semalam kat pukul 12 mlm baru sampai rumah.Semalam kami balik ke kampung abah di Sungai Siput.Konon - kononnya nak jumpa opah la kat sana. Tapi sebaliknya yang terjadi. 
  Alkisahnya,,kami semua dah siap nih nak keluar dari rumah dah,,tetiba Anas bagi tau semua orang yang Zafran buang air besar, so kami pun sibuk la nak tukarkan pampers segala bagai,Kak Ngah mcm biasa la , membebel kat Zafran. Katanya "apa la zafran nih,,org dah nak naik kereta dahh,dia membuang pulak!", tapi Zafran buat muka tak bersalah dia tu ajer,,kami yang lain dok pakat gelak aje la. Tengah kami dok kecoh pasal Zafran tu,, dari dalam bilik aku , dok terdengar bunyi orang datang kerumah kami, pastu aku siap dengar abah gelak bukan main kuat lagi kat luar tu,, ingatkan kot - kot la sedara mara dari Parit ke yang datang , rupa - rupanya Opah aku sendiri yang datang ngan Alang dan dua orang adik sepupu aku , si Husaini ngan Hafiz. 
  Hukk alaa,,apa kes?? Opah aku pulak yang sampai ke sini. Patutlah abah gelak beria. Kata opah, dah abah cakap mak tak sehat, tak tau lagi balik ke tidak ke kampung, sebab itulah opah datang ke Ipoh dengan Alang. Tapi memang pun sebelum tu, dari pagi sampai tengahari mak aku sakit - sakit badan sampai tak larat bangun.Tapi dah ok dah petang tu. Sebab tu kami pakat nak balik ramai - ramai ke kampung. 
  Opah kata abah cakap nak balik sorang,,aku cakap kat opah, "abah nak balik tanpa mak?? huhh,,kirim salam la opah,, abah mana nak kalau gi mana - mana mak tu takder sekali!!". Alang pun setuju,,siap cakap lagi "depa ni macam belangkas, pi mana pun nak sekali", mak ngan abah yang dengor just senyum - senyum malu.Alahai mak ngan abah ni,,malu - malu rimau pulak ( pinjam jap kak Herna Diana punya dialog dalam novel cinta 3 suku,:) ),,betul apa cakap alang tu,,kekeke!!!
  Lastnya, pukul 6.45 petang kami bertolak dari rumah pergi ke rumah makcik Aa ngan Pakcik Sol. Kami sampai jer,,deme dok tanya dari lasah ker? Aku yang dengar tersengih - sengih la ngan Alang,, tak tau nak cerita mcm mana.Opah la yang cerita kat deme.Kami dah tak boleh cakap pasal tengah  gelak beria macam org tak betul,,hehehe!!
  Makan,sembang,gelak ketawa dan macam - macam lagi sampai la kat pukul 11 malam barulah kami balik, Alang pun sama la nak balik sekali tapi ke Parit Buntar.Kiranya malam tadi abih la riuh rendah rumah makcik Aa ngan Pakcik Sol. 
  Yang buat riuh tu mulut aku la bersembang ngan deme,, almaklumlah bak kata kakngah ,, kakyong ni kalau bersembang macam berbatu jauhnya ( itu ayat ala - ala nak ngutuk suara aku kuat la tu! ). Abih nak buat camner,volume dah tak boleh nak pelan lagi dah dik oii!.Nak - nak pulak kalau cikgu sama cikgu yang bersembang,, huhh, pakat tak renti la bercakap,,lepas satu topik gi satu topik...ngeee!!!
  Tapi selepas apa yang jadi semalam, hari ni baru aku sedar, betapa kuatnya kasih sayang mak ngan abah (well biarpun mak kuat berleter kannn,,) walaupun dah kawin selama 31 tahun. Mata aku yang menyaksikan, telinga aku yang mendengar sejak dari kecik sampailah ke sebesar ini,,bukan sikit - sikit dugaan yang mak ngan abah tempuhi.Tapi dek sebab kesabaran mak dan keteguhan abah,,kami sampai ke tahap ni,,lots of love for you abah n makk,,muahhhh!!!!
  Cukupla untuk hari ni,,nak sambung gi masak pulak untuk makan tengahari,,kalau lambat buat karang ada yang kena sound tepet lak karang,,hehehe!! So,,assalamualaikumm!!! lots of love for my dear bloggy!!muaaaaahhhh!!! ^_^
 
   

2 comments:

  1. hahhaha....walaupon zafran nak wat perangai...tp die telah mnyelamatkan keadaan la...bgs ank buah aku 2....syg zafran sgt2....hehhe

    ReplyDelete
  2. hahaha,,tau takper!!memang lucu la muka zafran time tu,,siap nonggeng2 lagi!!

    ReplyDelete